perjantai 14. lokakuuta 2016

Tiimioppimisen viikot alkavat syysloman jälkeen

Tiistaina 25.10.2016 alkaa hius16 ryhmällä tiimioppimisen viikot. Viiden viikon aikana tiimit opiskellevat yhteisiä aineita ja ammattiaineita erilaisten tehtävien avulla tiimin tahdin mukaisesti. Hiusalan blogi seuraa tiimioppimisen viikkojen etenemistä.

 

Tiimioppimisen viikot kestävät viisi viikkoa 25.10 - 24.11.2016. Opiskelijat jaetaan ryhmiin Belbinin tiimiroolien mukaan (testi). Idea on, että tiimeissä on erilaisia toimijoita jotka täydentävät toisiaan.

Tiimiviikkojen aikana opiskellaan kuutta eri oppiainetta erilaisten yksilö- ja ryhmätehtävien avulla. Opiskelijalle kertyy yhteensä kahdeksan osaamispistettä. Mukana pilottihankkeesa on kuusi opettajaa. 

  • Fysiikka, Jari Siltanen
  • Englanti 1, Irmeli Kanerva
  • Matematiikka 1, Pirjo Wiksten
  • Matematiikka 2, Pirjo Wiksten
  • Minä Parturi-kampaajana, Marjo Heikkilä
  • Työelämätaidot, Pia Kiikeri
  • Äidinkieli 2, Päivi Vanhatalo
  • Äidinkieli 3, Päivi Vanhatalo 

Olemme miettineet tiimien toteuttavia tehtäviä integroiden eri oppiaineita keskenään. Esimerkiksi tehdään tiimissä Minä parturi-kampaajana oppiaineessa asiakaspalveluvideo hyvästä ja huonosta asiakaspalvelutilanteesta, mutta tehdään se englanniksi. Kaikkien tiimin jäsenten on osallistuttava videon tekemiseen ja siinä esiintymiseen. Ryhmässä on hauskaa kuvata ja suunnitella videota. Lopuksi video esitetään kaikille tiimeille.

Ensimmäisten tuntien aikana opettajat kertovat tiimien tehtävät. Tiimit tekevät itselleen toimintasäännöt ja luovat alustavan aikataulun tehtävien suorittamiselle. Luokan seinälle ripustetaan seurantataulukko, josta jokainen rastittaa henkilökohtaisesti tehtävän suoritetuksi tai palautetuksi. Jokaisella tiimillä on viikoittain tiiminvetäjä, joka huolehtii että pysytään ryhmän luomassa aikataulussa. Luokan seinällä olevaan lukujärjestykseen tiimit varaavat mm. eri tehtävien esittelyaikoja. 

Tiimit saavat tehdä tehtäviä itsenäisessä järjestyksessä. Luokka sisustetaan tiimien oman mielen mukaan. Koulussa ollaan joka päivä noin 8 - 14.00 välisen ajan. Yksi opettajista on aina lukujärjestykseen merkittynä aikana paikalla. Opiskelijat tietävät koska esim. äidinkielen opettaja on luokassa ja voivat kysyä häneltä apua äidinkielen tehtäviin. Mutta äidinkielen opettaja opastaa myös muden aineiden tehtävissä. Opettajan tehtävänä on myös kannustaa tiimejä eteenpäin tehtävien tekemisessä. Päivien päätteeksi pidetään tiimirinkejä, joissa keskustellaan mm. tiimien aikataulussa pysymisestä. 

Koko tiimioppimisen viikot huipentuvat isoon tapahtumaan, jossa tiimit ovat osallisena. Tapahtumaan liittyy myös yrittäjyyttä, mutta siitä hieman tuonnempana. 


Tiimioppimisen viikot suunnitellaan pilottihankkeena. 
Kokeilun on tarkoitus jäädä pysyväksi hiusalan opinnoissa ja mahdollisuuksien mukaan levitä myös muille koulutusaloille. 
Kokeilun suunnittelu on toteutettu Lisää tukea tutkinnon suorittamiseen ja työelämään siirtymiseen - henkeen rahoituksella. Hanketta rahoittaa Opetushallitus. 

 

1 kommentti:

  1. Tiimioppimisen viikot alkoivat. Pientä jännitystä aluksi kaikilla, sekä opettajilla että opiskelijoilla. Tiimit aloittivat työskentelyn rauhallisesti mutta innokkaasti. Opettaja ihmettelee, miksei aina ole näin mukavaa koulussa.
    Tehtävät kahdelle matematiikan kurssille jaoin viikoille niin, että monisteissa on kummankin kurssin tehtäviä minun mielestäni loogisessa oppimisjärjestyksessä. Pyrin siihen, että tehtävät liittyvät alaan, ovat kieroilemattomia, niitä on monipuolisesti ja määrä on kohtuullinen. Ensimmäisen kerran jälkeen tulee mieleen, riittävätkö tehtävät suhteessa aikaan ja tavoitteisiin. Tästä keskustelemme toisella kerralla. Tiimit ovat keksineet nimet ja jakaneet ne meille. Nyt olisi opittava hiukan, keitä täällä oikein on. Puheensorinan keskellä kuulen 2x + 6 ja niin edelleen... Ei siis hoputtamista, houkuttelemista, maanitteluatai kyselyä, missä on kirjakynäpaperikumilaskin... kuten joskus "normaaleilla" matematiikan tunneilla.

    VastaaPoista