Opiskelijoiden Blogit

Opiskelijat kirjoittavat omia blogejaan, joihin voit tutustua täältä: 


2019 - 2020 valmistuvat

Drops of beauty by Emma - Emma L
Hair by Henna - Henna
Hairspray - Henriette
Katin hiusblogi80 - Kati
Maijan Hiusblogi - Maija
Mun tekeleet - Jenni Le
Parturi-kampaaja Emma - Emma
Parturi-kampaaja Nelli - Nelli
Parturi - kampaaja Olga - Olga
Parturi-kampaajaksi...- Päivi
Parturi-kampaaja Vuori - Riina
Tukkalekuri Junior - Peppi


2020 - 2021 valmistuvat
Asadin blogin asiat - Asad
Colors and style with Jessica - Jessica
Festim Barber - Festim
Hair by Mariella - Mariella
Hair By Nea - Nea F
Hair By Niina - Niina
Hairdresser Emma - Emma O
Hair Magician Nella - Nella
Hairstyledbymerin - Meri
HiusTaiat - Taija
Kampaaja Adriana - Adriana
No more bad hairdays - Aino
Wlat - Wlat

2021 - 2022 valmistuvat


Hair by Oona - Oona
Hair by Emilia - Emilia
Hair by Viivi - Viivi
Hair by Jonna - Jonna
Hair by Carmen - Carmen
hairlenanowicka - Lena
Jasmin hiusblogi - Jasmin
Hair by Emma - Emma
Parturi-kampaaja Iida - Iida
Tukka tulessa - Sofia N.
Hair by Jutta - Jutta
hair by sofia - Sofia J.
MakeupbySaga - Saga
Venla's Hair Blog - Venla L.
Hair By Wenla - Wenla H.
Hair by Anu - Anu
Annin hiusblogi - Anni
Hiukset Rulan kanssa - Rula
hairbyroosaweste - Roosa
Hair by Krista - Krista
Jaden hiusblogi - Jade
Jennin hiusblogi - Jenni
Viivin hiusblogi - Viivi
Hair by Salla - Salla
Kosmetiikkaneuvoja MK - Milja
Taidetta - Olivia
Hair & Makeup Kiia Hartman - Kiia
Talvin blogi - Talvi
Kirsikan blogi - Kirsika
Tytin blogi - Tytti
Julian hiusblogi - Julia



HIUS- JA KAUNEUDENHOITOALAN BLOGIEN KIRJOITTAMISEN SÄÄNNÖT

1. Jokainen kirjoittaa blogia oman oppimisen tueksi.
2. Blogin kirjoitetaan vähintään pakoliset bloggaukset tai niin useinkun haluaa.
3. Kaikki näyttötyöt kuvataan blogiin.
4. Blogin ulkoastusta saa jokainen päättää itse.
5. Tunnistettavia henkilökuvia ei saa julkaista kenestäkään ilman lupaa.
6. Asiakkaalta on aina kysyttävä lupa blogi-jutun julkaisuun. Kuvia otettaessa ei kuvata asiakkaan kasvoja.
7. .Jos toisen omistaman kuvan kopio, pitää siihen olla lupa ja kuvaajan nimi on julkaistava.
8. Internetistä otettu kuvan on oltava vapaasti kopioitavissa. Katso miten tunnistat kuvien jakamisen periaatteet tästä
9. Kirjoita kuvien ja tekstien alle lähdetiedot.
10. Toisen työstä ei saa julkaista kuvaa ilman lupaa ja julkaistessa työn tekijän nimi on mainittava kuvan alla.
11. Kenestäkään ei saa julkaista noloa kuvaa tai sellaista kuvaa jota ei itse haluaisi itsestään julkaistavan.
12. Opettajista ei saa julkaista noloja kuvia.
13. Huomioi kuvien taustat, älä julkaise ”sotkuisia” kuvia. 
14. Työssäoppimispaikasta ei saa julkaista kuvia ja tekstiä ilman lupaa.
15. Tekstien on oltava asiallisia.
16. Kenenkään yksityiselämästä ei saa kertoa ilman lupaa.
17. Liitä blogiisi cc-lisenssi
Käytännön ohjeita blogin tekemiseen: 

Blogger esittely (video)
Blogger blogin luonti (video)
Blogger blogin asetukset (video)
Blogger blogin tekstit ja sivut (video)








HIUS- JA KAUNEUDENHOITOALAN VIDEOIDEN KUVAAMISEN SÄÄNNÖT


  1. Tunnistettavia henkilöitä ei saa kuvata ilman lupaa.
  2. Asiakkaalta on aina kysyttävä lupa videon julkaisuun. 
  3. Internetistä otettu video on oltava vapaasti kopioitavissa. Katso miten tunnistat kuvien jakamisen periaatteet tästä
  4. Videossa esiintyvien kuvien ja videoiden alle lähdetiedot.
  5. Toisen työtä ei saa kuvata ilman lupaa ja julkaistessa työn tekijän nimi on mainittava videossa.
  6. Kenestäkään ei saa kuvata noloa kuvaa tai sellaista kuvaa jota ei itse haluaisi itsestään julkaistavan.
  7. Huomioi videoitavien tilojen taustat, älä julkaise ”sotkuisia” videoita. 
  8. Työssäoppimispaikasta ei saa julkaista videota, kuvia ja tekstiä ilman lupaa.
  9. Videoiden on oltava asiallisia.
  10. Kenenkään yksityiselämästä ei saa kertoa ilman lupaa.
  11. Liitä videoosi cc-lisenssi ja Kiltakoulu - logo, jonka saat opettajalta
  12. Video julkaistaan Hiuskillan YouTube - kanavalla, jos annat siihen käyttöoikeudet.
Lähde: Pixabay

VISUAALISEN OPPIMIS- JA OPISKELUYMPÄRISTÖN MAHDOLLISUUDET
(blogit, videot yms.)

OPISKELIJAN NÄKÖKULMASTA
  • Opiskelija pystyy näyttämään omaa osaamistaan ja ammattitaitoa erilaisin menetelmin.
  • Opiskelija voi näyttämään työnantajalle omaa osaamisen tasoaan reaaliajassa.
  • Opiskelija pystyy kehittämään omaa medialukutaitoaan.
  • Opiskelijan viestintä- ja esiintymistaidot kehittyvät.
  • Opiskelija voi jakaa oppimistuloksia ja oivalluksia.
  • Opiskelija pystyy tallentamaan omaa osaamistaan ja palaamaan siihen myöhemmin.
  • Opiskelija pystyy opiskelemaan ajasta ja paikasta riippumatta.
  • Opiskelija pystyy katsomaan erilaisia videoita ja digitaalista materiaalia aina vaan uudestaan ja välillä jopa pysäyttää esim. videon lähempää tarkastelua varten.
  • Opiskelija saa toteuttaa työnsä omista lähtökohdistaan käsin, jolloin innostuneisuus ja tehokkuus lisääntyvät.
  • Opiskelijoista myös ujommat ja hiljaisemmat saavat ajatuksensa ja mielipiteensä julki.
  • Opiskelijalle menetelmä toimii myös opintojen motivoijana.
  • Opiskelijoiden keskuudessa syntyy yhdessä tekemisen meininki ja yhteisöllisyyden kehittäminen lisääntyy.
  • Opiskelijoiden ryhmätöiden teko helpottuu, koska työtä voidaan tehdä esimerkiksi paikasta riippumatta.

OPETTAJAN NÄKÖKULMASTA
  • Opiskelija voi palata oppimaansa uudestaan ja näkemään oman kehityksensä, jolloin syntyy motivaatiota.
  • Opettaja tai ohjaaja näyttää opittavan asian luokassa, jonka jälkeen opiskelija harjoittelee toistamalla saman asian itse. Samaan aikaan hän kuvaa tapahtuman ja kirjoittaa muistiinpanot. Harjoituksen jälkeen opiskelija joutuu vielä kolmannen kerran kertaamaan asioita, kun hän tuottaa kuvista sekä videoista materiaalin julkaistavaksi videoiksi tai blogi -tekstiksi. Kertaamalla opittua riittävästi siirtyy asia helpommin pitkäkestoiseen muistiin ja syntyy syvällisempää oppimista. Kun opittu asia on selkeästi dokumentoitu, on siihen helppo palata.
  • Erilaisissa ryhmissä tehtävät toteutukset lisäävät ryhmähenkeä luokassa.
  • Opettaja pystyy huomioimaan opetuksessa erilaiset oppijat paremmin, koska jokainen voi tehdä omien kykyjen ja taitojensa mukaisen tuotoksen. Esimerkiksi kuvia voidaan lisätä enemmän tekstin sijaan.
  • Opettaja voi tarkistaa tuotoksia ja antaa palautetta ajasta ja paikasta riippumatta.
  • Visuaaliset tuotokset kertovat koulutuksen tasosta myös tuleville koulutukseen hakijoille, työnantajille ja koulutuksen järjestäjälle.

TYÖNANTAJAN NÄKÖKULMASTA

  • Työnhakija voi näyttää työnantajalle omaa osaamistaan reaaliajassa esim. sähköisestä laitteesta, jolloin paperin tarve vähenee.
  • Työnantaja pystyy seuraamaan opiskelijan kehitystä reaaliajassa.
  • Työnantajalle kanava työntekijän palkkaamiseksi
  • Työnantaja voi rauhassa etukäteen tutustua työnhakijan blogiin ja siellä oleviin tuotoksiin, sekä arvioida sen avulla työnhakijan ammatillista osaamista.
  • Työnantajan on kirjoitettujen blogitekstien perusteella mahdollista helpommin tutustua työnhakijan ajatus- ja arvomaailmaan ja sitä kautta saada yritykseen sopiva työpaikallaoppija tai työntekijä.
  • Työnantajalle erilaiset opiskelijoiden tuotokset kertovat koulutuksen tasosta ja opiskeltavien asioiden sisällöstä.
  • Työnantaja voi erilaisia virtuaalisia kanavia myös hyödyntää yrityksen markkinoinnissa, jolloin opiskelija voi tehdä omaan blogiinsa mm. yritysesittelyn työpaikalla oppimisen ajalta



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti